فروشگاه اولترافيلتراسيون
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 7
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 157
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

پمپ آب چيست؟

پمپ، دستگاهي مكانيكي است كه نيروي برق را به نيروي محركه تبديل كرده است و آن را به سيالي كه در آن در حال عبور است منتقل مي‌كند و آن را با فشار و انرژي زياد عبور مي‌دهد. پمپ، انرژي مكانيكي مورد نياز را از الكتروموتور دريافت كرده و به محض ورود سيال به محفظه پمپ، پروانه يا پره هاي پمپ شروع به چرخيدن مي‌نمايند و با چرخش پره ها، انرژي جنبشي به سيال در حال عبور منتقل مي‌شود، در نتيجه سيال انرژي بيشتري پيدا كرده و با سرعت و فشار بيشتري پمپاژ مي‌شود. بطور كلي طرز كار پمپ آب به اين صورت است كه انرژي را به سيال منتقل مي‌كند و فشار آن را افزايش مي‌دهد.

انواع پمپ آب و طرز كار

پمپ آب بطور كلي پمپ ها به دو دسته زير طبقه بندي مي‌شوند:
پمپ هاي ديناميكي: اين پمپ ها انرژي جنبشي را به صورت پشت سر هم و دائمي به سيال منتقل مي‌كنند و طرز كار پمپ آب در اين نوع از پمپ ها به اين صورت است كه انرژي جنبشي توليد شده داخل پمپ به انرژي فشاري تبديل مي‌شود و سيال با سرعت و فشار زيادي از مجراي خروجي عبور مي‌كند. در ادامه طرز كار پمپ آب انواع مختلف پمپ هاي مكانيكي را معرفي مي‌كنيم.
پمپ هاي گريز از مركز:امروزه بيش از 60 درصد پمپ هاي مورد استفاده از نوع پمپ هاي گريز از مركز هستند و طرز كار پمپ آب اين مدل به اين صورت است كه انرژي جنبشي را به مايعات منتقل مي‌كنند. در اين نوع پمپ آب از يك پروانه گردان كه درون محفظه پمپ آب قرار دارد، براي سرعت دادن و به حركت درآوردن مايع استفاده مي‌شود و بخش ديگر اين انرژي در مجراي خروجي پمپ آب تبديل به انرژي فشاري مي‌شود و آب با سرعت زياد از پمپ خارج مي‌شود. پمپ هاي گريز از مركز براي انتقال آب يا سيال از سيستم هاي لوله كشي استفاده مي‌كنند.

پمپ هاي گريز از مركز به سه دسته تقسيم مي‌شوند و طرز كار پمپ آب آنها متفاوت است:
پمپ هاي جريان شعاعي: نيروي اصلي در اين نوع پمپ آب براي افزايش فشار سيال، نيروي گريز از مركز است.

پمپ هاي جريان مختلط: در اين نوع پمپ آب از دو نيرو براي افزايش فشار سيال استفاده مي‌شود، نيروي گريز از مركز و نيروي بالابري (lift) كه از جانب تيغه ها اين انرژي منتقل مي‌شود.

پمپ هاي جريان محوري: اين نوع پمپ آب يك سري پروانه ورودي و جريان ورودي محوري و خروجي تقريبا محوري دارد. از اين نوع پمپ آب زماني كه افزايش فشار لازم باشد، استفاده مي‌شود. به اين پمپ ها، پمپ پروانه اي نيز گفته مي‌شود و فشار توسط پروانه ها و يا نيروي بالابري تيغه ها اعمال مي‌شود.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ دى ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۸:۱۲ ] [ مهندس پمپ ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب