فروشگاه اولترافيلتراسيون
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 150
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

سختي ‌گير چيست؟

سختي ‌گير آب يكي از تجهيزات بسيار كاربردي تصفيه آب به خصوص در سيستم‌هاي تصفيه آب ورودي ساختمان است كه به وسيله فرآيند تبادل يوني، عوامل ايجاد سختي آب مانند كلسيم و منيزيم را از آن حذف مي‌كند. هدف استفاده از سيستم‌هاي سختي‌گير، حذف مشكلات شايع به وجود آمده توسط آب سخت است. سختي آب سبب ايجاد رسوب در سيستم لوله كشي منزل شده كه نتيجه آن گرفتگي لوله‌ها و كاهش فشار آب است. سختي آب همچنين سبب كاهش چشمگير طول عمر وسايلي نظير ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي، دستگاه‌هاي قهوه‌ ساز و نيز يخ ‌ساز مي‌شود. مشكلات ايجاد شده در اثر سختي آب با افزايش درجه حرارت آب بيشتر بروز پيدا مي‌كنند. هرچه درجه حرارت آب بيشتر باشد، رسوبات ناشي از كلسيم و منيزيم موجود در آب بيشتر مي‌شوند.
بدون سيستم سختي‌گير، ماشين لباسشويي براي از بين بردن لكه لباس‌ها نياز به مواد شوينده بيشتري دارد. ظروف شسته ‌شده توسط ماشين ظرفشويي همواره لكه دارند. دوش حمام رسوب گرفته و شامپو و صابون به سختي در آب حل مي‌شوند. استحمام با آب سخت سبب خارش و خشكي پوست و همچنين ريزش مو مي‌شود. مشكلات ناشي از آب سخت بسيار فراوانند كه براي حل آنها نياز به صرف وقت و هزينه‌هاي بسيار گزافي است؛ اما بهترين راه براي مقابله با آن استفاده از سيستم‌هاي سختي‌گير آب است.

سختي ‌گير چگونه كار مي‌كند؟

سختي‌گير توسط فرآيند تبادل يوني، يون‌هاي كلسيم و منيزيم (يون‌هاي اصلي ايجادكننده سختي آب) را از آب حذف مي‌كند. وقتي آب وارد مخزن حاوي املاح معدني مي‌شود، از بستر دانه‌هاي كروي شكلي به نام رزين عبور مي‌كند. رزين عموما از مواد پليمري به نام پلي‌استايرن ساخته شده كه توسط يون سديم، باردار شده‌اند. دانه‌هاي رزين بار منفي داشته و يون‌هاي كلسيم و منيزيم حاوي بار مثبتند. چون بارهاي مخالف يكديگر را جذب مي‌كنند، بخش منفي مواد معدني موجود در آب به بخش مثبت رزين جذب مي‌شود. با عبور آب سخت از بستر رزين، عوامل سختي آب به رزين جذب شده و بدين شكل از آب حذف مي‌شوند. با جذب اين يون‌ها، يون‌هاي سديم موجود در سطح رزين در آب آزاد مي‌شوند. بنابراين با اين فرآيند آب به طور كامل سختي‌گيري شده و آب نرم در لوله‌ها جريان مي‌يابد.

سختي ‌گير آب از چه اجزايي تشكيل شده است؟

يك سيستم سختي‌گير رزيني از سه بخش اصلي تشكيل مي‌شود؛ يك شير كنترلي، يك مخزن براي نگهداري رزين و يك مخزن آب نمك. اين سه جز در كنار هم به حذف عوامل سختي آب پرداخته، جريان آب عبوري را كنترل كرده و به صورت دوره‌اي طي فرآيند احيا، سيستم را تميز مي‌كنند.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۲:۱۸ ] [ مهندس پمپ ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب